In 5 dagen Slovenië doorkruisen - Reisverslag uit Zsellehát, Hongarije van GaTochFietsenDaan - WaarBenJij.nu In 5 dagen Slovenië doorkruisen - Reisverslag uit Zsellehát, Hongarije van GaTochFietsenDaan - WaarBenJij.nu

In 5 dagen Slovenië doorkruisen

Blijf op de hoogte en volg

02 September 2015 | Hongarije, Zsellehát

Na de logische volle dag regen toen ik Marielle op de trein zette, begon de volgende dag weer zonnig. Om niet door heel Trieste te fietsen (en de 20km lange klim te omzeilen de berg op die de stad omringd) begon ik de dag met een treintochtje naar Udine. Dit zou de afstand naar Hongarije wat langer maken maar door iets noordelijker door Slovenië te rijden was het landschap vergelijkbaar met noord Italië; prachtig!

Eenmaal aangekomen in Udine moest de 45kg zware fiets eerst de trappen af- en opgetild worden om van het perron af te komen. Hierna kon de weg vervolgd worden richting Hongarije. Na een dag flink afzien op grindpaden, N-wegen en voornamelijk wind tegen kwam ik aan in Tolmin. Dit is een prachtig dorpje aan de voet van een paar mooie bergen. Hier heb ik een agriturismo gevonden die ondanks dat booking.com vermeldde dat er geen plek was toch nog een kamertje vrij had. Hier heeft moeders een heerlijke 3 gangen maal op tafel gezet van lokaal geproduceerde producten. Na het eten moest de zoon een paar wandelaars ophalen op zo'n 1400 meter hoogte en vroeg of ik met hem mee wilde... Na de 1000 meter klimmen over bergweggetjes in 20 minuten overbrugt te hebben hadden we een prachtig uitzicht! Af en toe was de weg er heen wat spannend aangezien hij erg rap over de weggetjes scheurde terwijl hij op z'n telefoon op zoek was naar typische Sloveense polka muziek (op mijn verzoek).

De volgende dag bestond uit 95km lang 1 N-weg volgen die me eigenlijk net iets te druk was. Om goed met het verkeer mee te rijden was m'n tempo iets te hoog en met de zware fiets waren de benen bij aankomst vlak voor Ljubljana behoorlijk leeg. Na een goede nachtrust volgde wederom een dag van rond de 100km maar dit keer over wat rustigere wegen met veelal prachtig uitzicht.

Het doel van Hongarije bezoeken was om met Bence, een Hongaarse oud TH collega, een paar biertjes te gaan doen. De timing was niet ideaal want hij zou dinsdag in een nieuwe baan in Maribor beginnen en dus moesten we maandag meeten... Dit hield wel in dat ik de overige 240km in iets meer dan 2 dagen wel zou moeten afleggen dus er moesten kilometers gemaakt worden. De eerste dag had ik de kortste route gevonden maar deze was helaas niet de snelste... Meerdere klimmetjes van 10-16% zorgden ervoor dat het tempo erg laag lag en ik zelfs een paar omhoog moest lopen :(
Na 90km klimmen (en dalen) in wederom 35 graden waren de benen ook wel een beetje op. Bovendien was de eerstvolgende slaapmogelijkheid nog zo'n 40km doorfietsen dus in Ptuj werd overnacht. De dag erna waten de wegen zo goed als leeg! Zondag is blijkbaar echt een rustdag en bovendien mogen vrachtwagens niet op de N-wegen komen. Dit hield in dat ik via rustige en goed geasfalteerde wegen kilometers kon maken, wederom in rond de 35 graden. Na 124km was het balatonmeer nog maar zo'n 30km en dus zou ik het ruim op tijd redden om maandag bijtijds aan het meer m'n tent op te kunnen zetten...

De zesde camping die ik bekeek op maandag leek me een goeie en zo rond het middaguur stond m'n tentje en was ik klaar om de benen een paar dagen rust te geven en bier te drinken met m'n Hongaarse maatje. Het was een erg gezellig weerzien en na meerdere biertjes scheidden onze wegen weer....

Nu heb ik twee dagen m'n rust gepakt en de beentjes worden weer een beetje rusteloos. Inmiddels is het aan het afkoelen hier en dit beloofd morgen en vrijdag perfecte fietscondities van rond de 25 graden en licht bewolkt. Morgen stappen we dus weer op de fiets om het meer een stukje rond te fietsen alvorens weer richting de Kroatische grens te trekken. Ik ben nog een beetje in dubio over de verdere route want zowel Bosnië als Albanië worden me erg afgeraden door de Slovenen en Hongaren die ik vertel over m'n plannen. Wellicht dat ik een klein stukje Bosnië meepak en halverwege de Kroatische kust al een boot pak richting Italië om vervolgens de oost kust naar beneden te volgen en dan richting Sicilië te trekken... Gelukkig heb ik nog meerdere dagen fietsen in het vooruitzicht voor ik hier een keuze hoef te maken!

Tot de volgende keer!!

Ps: bedankt voor alle leuke reacties!!

Huidige stand:
1.600 kilometer
18.500 hoogtemeters
2 lekke banden
4 gebroken spaken

  • 02 September 2015 - 15:15

    Sabine:

    Lekker bezig!! X

  • 02 September 2015 - 16:49

    Roos:

    Hi Daan,

    Leuk om je verslagen te lezen!
    Wat een avontuur! En wat ben je al door veel landen geweest! Gaaf!

    Succes en blijf genieten!

    X Roos

  • 06 September 2015 - 18:10

    Nico & Erna:

    Hoi Daan,
    Leuk via je blog te vernemen hoe je reis verloopt.Je hebt er al aardig wat kilometers opzitten.Lekker per dag kijken wat er op je pad komt en hoever je wil fietsen.Dan kom je onverwacht op de mooiste plekken.Vrijheid ten top.Geniet ze!!. XX Nico en Erna

  • 09 September 2015 - 16:19

    Marly:

    Mooie verhalen, Daan! trots op je!

  • 30 September 2015 - 22:16

    Hey Daan:

    Hey Daan, wir sahen uns auf der Fähre nach Messina, unsere Reise ist zu Ende (Rund um den Ätna), Du hast hoffentlich noch schöne Erlebnisse.
    Gruß Volker/Hamburg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ik ben ff fietsen.... Gewoon, omdat 't kan!

Actief sinds 22 Juli 2015
Verslag gelezen: 509
Totaal aantal bezoekers 4764

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2015 - 31 December 2015

Fietstochtje door Oost/Zuid Europa

Landen bezocht: